Verspilling

Tips tegen voedselverspilling

Marjolein Teklu Inspiratie 0 Comments

De laatste tijd ben ik me wat aan het verdiepen in het onderwerp ‘voedselverspilling’. Ik heb er podcasts over geluisterd en blogs en artikelen over gelezen en het heeft me allemaal wel aan het denken gezet. Want als je er overna denkt wordt er toch wel echt een hoop eten weggegooid. En als je bijvoorbeeld een halve zak spinazie weggooit die niet meer zo mooi eruit ziet, gooi je niet alleen de spinazie weg, maar ook alles wat eraan vooraf is gegaan om die spinazie te laten groeien. Ik schrok er best van toen ik me bedacht hoeveel er eigenlijk verspild wordt. Wereldwijd eigenlijk, want ik zal heus de enige niet zijn.

Dit is echt wel een groot probleem, en ik vind het soms zo hopeloos lijken als ik er over nadenk. Maar goed, ik kan niet de wereld veranderen, wel wat ik zelf doe. En alle beetjes helpen toch? Ik ben dus na gaan denken wat ik kan doen om minder eten weg te gooien en om voedselverspilling tegen te gaan, en ik wil mijn lijstje met je delen. Wie weet heb je er wat aan en helpt het jou ook om minder eten te verspillen!

  • Maak een weekmenu. Je kan het dan zo inplannen dat je bijvoorbeeld 2 keer een recept met wortels maakt, waardoor je niet met een halve zak in de koelkast blijft zitten die uiteindelijk in de prullenbak belandt.
  • Kook grotere porties en vries de helft in. Soms heb je van bepaalde ingrediënten maar de helft nodig van wat je gekocht hebt, kook dan (indien mogelijk) een dubbele portie en doe de helft in de vriezer zodat je dit op voorraad hebt. Handig!!
  • Koop losse bananen. Of kromme komkommers. Klinkt heel raar, maar de losse bananen en kromme komkommers, of wat er ook maar anders uitziet wordt gewoon veel minder gekocht. En wordt dus weggegooid door de supermarkt als het overblijft. Dus red de losse bananen en kromme komkommers, ze smaken net zo lekker!
  • Maak soep. Van bijna elke groente kun je soep maken! Nog wat wortels over? Maak deze soep ervan. Nog allemaal restjes groenten in je koelkast liggen? Maak er een lekkere groentesoep van. Met een uitje, teentje knoflook, wat groentebouillon en   wat lekkere kruiden kun je van bijna iedere groente een lekker soepje maken.
  • Roosteren. Wat ik meestal doe als ik nog wat restjes heb, is de groenten in stukken snijden, en ze met wat lekkere kruiden in de oven roosteren. Dit neem ik dan mee naar mijn werk als lunch, samen met wat quinoa of couscous, wat rauwkost en een schep hummus. Je hebt dan een heerlijke en gezonde lunch die weinig tijd en moeite kost.
  • Restjes over van je maaltijd? Ik vind het nog altijd lastig in te schatten hoeveel ik moet koken. Ik wil niet te weinig maken, dus meestal maak ik teveel. Maar de restjes zijn meestal prima mee te nemen als lunch de volgende dag! En vaak is het de volgende dag nog lekkerder ook! 🙂
  • InvriezenHeb je dat ook, dat als je bananen koopt, ze opeens allemaal tegelijk rijp zijn? Wij eten hier thuis vrij veel bananen en ik koop elke week dan ook een flinke voorraad. Als ik bananen heb liggen die erg rijp zijn maar nog niet opgegeten gaan worden, snijd ik ze in plakjes en vries ik ze in. Bevroren bananen zijn heerlijk in een smoothie of smoothiebowl dus het is ook handig om hier een voorraadje van in je vriezer te hebben liggen. Ook groenten die over zijn (sperziebonen, spruitjes, pompoen, etc) kun je makkelijk invriezen. Kook ze dan ongeveer 3 minuten, laat afkoelen en doe ze in de vriezer.

Hopelijk kun je wat met bovenstaande lijstje. Mocht je zelf nog andere tips hebben hoor ik ze graag! En aangezien dit een onderwerp is waar ik veel mee bezig ben zullen er zeker nog meer artikelen over verschijnen!

Deel deze post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *