Mijn top-5 gerechten

Marjolein Teklu Inspiratie 2 Comments

Toen ik de overstap maakte naar plantaardig (veganistisch) eten was dat best even omschakelen. Ik was al wel gewend aan weinig vlees eten (maximaal 2 keer per week), maar we aten toch wel meestal iets met kaas of eieren erin. Dus toen ik besloot om daar ook mee te stoppen was het best even zoeken naar nieuwe recepten.

Ik las op verschillende blogs dat het handig kan zijn om een aantal recepten te verzamelen van gerechten die snel klaar zijn en die je doordeweeks makkelijk kunt maken. Dit was voor mij wel echt een goede tip. want omdat het best een hele omschakeling was kostte het wel wat moeite om elke week weer een gevarieerd weekmenu te maken. Ik voelde me soms best inspiratieloos en dan is het echt wel fijn om een aantal recepten te hebben waarvan je weet dat ze gewoon lekker zijn.

Ook al eet ik nu alweer ruim een jaar plantaardig, nog steeds ben ik af en toe inspiratieloos of heb ik gewoon geen zin/tijd om veel na te denken over wat ik eens moet gaan koken. Dus die recepten die ik een jaar terug heb bedacht staan hier nog steeds met grote regelmaat op tafel! Misschien vind jij het ook wel lastig om een lekker en makkelijk recept te bedenken en ben je op zoek naar inspiratie…vandaag deel ik daarom mijn top 5 gerechten met je!

  • Pasta pesto Hoe kan het ook anders…dit gerecht is echt zo simpel, snel klaar (als je kiest voor zongedroogde tomaten in plaats van geroosterd in de oven..) en echt lekker!
  • Rejuveniting bowl. Dit recept is van Deliciously Ella en we zijn thuis echt alle drie fan van dit recept! Het recept is wel in het engels, maar mocht je het een keer willen proberen en je engels is niet al te best, stuur me gerust een berichtje, dan vertaal ik het recept voor je!
  • Chili sin carne. Er zijn online heel veel varianten hiervan te vinden, ik zal mijn recept binnenkort met je delen. Je kunt het eten met wraps, rijst of tortillachips en de meeste ingrediënten heb je standaard wel op voorraad denk ik. Ik heb in ieder geval standaard blikken tomatenblokjes, kidneybonen en mais in huis dus dit staat hier met grote regelmaat op tafel!
  • Pita’s falafel. En dan gewoon de kant-en-klare falafel van Albert Heijn of Lidl. Als we dit eten staat vaak de tafel vol met allerlei lekkers…we eten dit met hummus en olijven, rucola, tomaat en rode ui. Supersimpel, en echt ZO lekker!! Soms maak ik er een salade van en vervang ik de pita voor couscous, ook heerlijk!
  • Een klassiek ‘AVG-tje’. Aardappels, vlees en groenten dus. Maar dan zonder vlees, in plaats daarvan een vega burger. Ik eet dit vaak met zoete aardappels (frietjes uit de oven of gebakken met wat lekkere kruiden). De G (groente) is maar net wat ik in huis heb. Soms een salade van sla, tomaat, komkommer, olijven, zongedroogde tomaatjes en wat geroosterde pijnboompitjes bijvoorbeeld. Ratatouille is er ook heerlijk bij, of gewoon wat gekookte broccoli of boontjes.

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Ik heb voor deze gerechten gekozen omdat wij ze alledrie erg lekker vinden, (en het is erg fijn als mijn peuter ook gezellig mee eet in plaats van dat ze weigert te eten!!) en ze zijn allemaal snel klaar. Welke gerechten staan er bij jou vaak op tafel? Als je nog tips voor me hebt, laat het me weten!

Deel deze post

Comments 2

  1. pasta pesto (sowieso pasta!) is hier ook favoriet, en wraps volmikken met sla, tomaat etc is hier ook een succesrecept. Verder ben ik ook fan van boerenkool uit de oven en dan zonder de spekjes (recept van albert heijn)

    1. Post
      Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *